A nonprofit szervezetek életében is gyakran előfordul, hogy szórólapokon szeretnék tájékoztatni a célcsoportjukat tevékenységeikről, működésükről, esetleg felhívással élnének feléjük. Az internetes felületek (honlap, Facebook-oldal) mellett a konkrét célba juttatás egyik legjobb módja, ha szórólapot készítünk. Ennek fortélyait járjuk körül írásunkban.
Írjunk jó szórólapot!
Civil szervezetként sem mindegy, hogy milyen szórólapot adunk ki a kezünkből, mint ahogy az sem, hogy a szórólapon közölni kívánt információk milyen arányban jutnak el a címzettekhez, és azoknak milyen hatása lesz rájuk nézve. Éppen ezért egy szórólap akkor jó, ha kellően figyelemfelkeltő és informatív, vagyis közérthetően tartalmazza a közölni kívánt információkat. Emellett nem mellékes, hogy hol kerül terjesztésre: törekedjünk rá, hogy olyan emberek kezébe kutassuk el azokat, akik egyébként is fogékonyak az adott téma iránt. A legjobbak éppen ezért a tematikus rendezvények és fesztiválok, ahová az adott témában érdekelt célcsoport tagjai jönnek el.
Egy jó szórólap tehát figyelemfelkeltő, szövegezése közérthető, megfelelően tördelt (törekedjünk rá, hogy a szórólapot ne zsúfoljuk teli szöveggel, mert egy folyó szöveget senki nem szívesen olvas végig). Törekedjünk az egyediségre, a szokatlan formákra, de ez ne menjen az átadni kívánt információ rovására. És persze nem utolsósorban: kerüljük a helyesírási hibákat, elütéseket, hiszen célcsoportunk ez alapján fog véleményt alkotni rólunk!
Tervezzük meg előre, hogy mit szeretnénk írni a szórólapra, milyen információkat szeretnénk a célcsoportunkkal közölni, ez lehet egy Word dokumentum, majd ezt a szöveget tördeljük szét szórólap-szerűen szerkesztett formában. Ma már számos szórólap nyomda átveszi tőlünk a szerkesztés folyamatát, ám mi is megszerkeszthetjük azt egyszerűen egy hasábokra osztott Word dokumentumban, semmiféle különleges szerkesztőprogram nem szükséges hozzá.
Papír- és nyomda tudnivalók
A nyomdák legtöbbje foglalkozik szórólapkészítéssel is, az árak igen szórtak. Tudnunk kell, hogy a legolcsóbban kínált szórólapkészítés a legtöbbször vékony papírra készül, mely sokszor valóban azt a látszatot kelti, hogy olcsó eljárással készült. Nem biztos tehát, hogy a legolcsóbb nyomda választása a legjobb megoldás.
Jó üzenet lehet a célcsoport felé, ha környezetvédő szervezetként előnyben részesítjük az újrahasznosított papírra nyomtatott szórólapot, ez a lehetőség is megtalálható ma már a legtöbb nyomda kínálatában.
A legtöbbször A4-es méretű szórólapot készítünk, de van lehetőség ennél nagyobb vagy kisebb méretű szórólapok elkészítésére is. A leginkább kedvelt forma az A4-es méretű, háromrét hajtott leporelló. Kalkuláljunk azzal is, hogy a nyomdakész méret kisebb lehet, mint amit mi előzetesen elterveztünk. Előre egyeztessünk a kiválasztott nyomdával, hogy mekkora ráhagyással tervezzük meg szórólapunkat.
Természetesen nem mindegy, hogy a szórólapokat hány példányban készítjük el, a nyomdai árak attól függően is jelentősen szórnak, hogy hány darabot rendelünk. Ha több évig is szeretnénk ugyanazt a szórólapot használni, akkor érdemes egyszerre többet is kinyomtattatni belőle, mint kétszer megcsináltatni ugyanazt, sokszor dupla összegért.