Környezettudatos autóhasználóként csak akkor ülünk az autóba, ha az elengedhetetlenül szükséges, ám mivel még jobban szeretnénk vigyázni a környezetünkre, felmerül bennünk a kérdés: piros lámpánál állva, érdemes-e leállítanunk az autó motorját vagy jobb, ha járatva hagyjuk? Körbejárjuk a kérdést.
Az autó szempontjából
A kérdést nem csak a környezetre gyakorolt hatás, hanem az autó szempontjából is meg kell vizsgálnunk, hiszen lehet, hogy rosszabbul járunk, ha leállítjuk a motort, hiszen ez akár káros is lehet autónk hajtóművére nézve. Az meg nem lenne jó a környezetnek sem, ha folyamatosan cserélnünk kellene az alkatrészeket, vagy a motor teljesen tönkremenne az autónkban, és teljesen használhatatlanná tenné azt.
A motor kímélése hosszú távon kifizetődik, hiszen jelentős összegeket spórolhatunk egy-egy szervizen és nem mellesleg hosszabb távon használhatjuk az autónkat, kevesebbet fogyaszt.
A piros lámpánál történő várakozás nem túl hosszú időtartam ahhoz, hogy leállítsuk a motort, főleg, ha úgy érünk oda, hogy már piros a lámpa, ilyenkor arra számíthatunk, hogy viszonylag hamar zöldre fog váltani. Más a helyzet a vasúti sorompóknál, ahol több percig, néha akár 20 percig is zárva tarthatják a sorompót, ilyen esetben érdemesebb leállítani a motort.
Jó, ha tudjuk, hogy az indításkor a motor több üzemanyagot vesz fel, mint amikor járatjuk a motort, és ekkor magasabb a szennyezőanyag kibocsátás is! Az indítás emellett terheli az akkumulátort és az önindítót, pluszmunkára készteti a generátort, ez fokozza az üzemanyagfelvételt is.
Sokan úgy tartják, hogy a motor leállításával sokkal rosszabbul járunk, hiszen ha még spórolnánk is az üzemanyagon, az alkatrészek javításánál vagy cseréjénél duplán ráfizetünk, mivel azok sokkal hamarabb kopnak, használódnak el a már említett okok miatt.
Korábban az autós oktatáson a KRESZ könyvben az állt, hogy ha egy percen túl kell állnunk, például egy piros lámpánál, akkor már jobb, ha leállítjuk a motort, ezt az ajánlást azonban felülírják azok a szempontok, amelyeket fent említettünk.
Környezetvédelmi szempontból
A környezet védelme szempontjából az a legjobb, ha egyáltalán nem használunk autót, helyette gyalog, kerékpárral vagy tömegközlekedési eszközzel közlekedünk. Sok esetben persze nem oldható meg az utazás autó nélkül, ha túl sok csomagot kell magunkkal vinnünk, gyerekekkel utazunk, stb. Ha autó használatát vesszük igénybe, akkor törekedjünk arra, hogy az autó tele legyen, ne csak egy-két személyt szállítson, mert ez valóban nem jó megoldás a környezet szempontjából.
A piros lámpánál történő megállás közben környezeti szempontból akkor járunk el megfelelően, ha járatjuk a motort, még ha ez kicsit bizarrnak is tűnik első hallásra. Ahogy cikkünk első felében ismertettük, az újbóli beindítás nagy üzemanyagfelvétellel, és ezzel egyidejűleg magas szennyező anyag kibocsátással jár, vagyis magasabbal, mintha végig járatjuk a motort.
Más a helyzet, ha öt percen túl is várakoznunk kell egy piros lámpánál vagy sorompónál, ilyenkor már érdemesebb lehet leállítani az autónk motorját.