Az Európai Autómentes Nap, melyet 1998 óta rendeznek meg az önkormányzatok minden évben, valamint az ehhez a naphoz kapcsolódó Európai Mobilitási Hét igyekszik felhívni a figyelmet az autós közlekedés fenntarthatatlanságára. Járjunk inkább kerékpárral! Rendben, de biztos, hogy egy nagyvárosban is biztonságos ez?
A legtöbb városban és nagyvárosban idén is megrendezésre kerül az Európai Mobilitási Hét, azon belül pedig az Autómentes Nap. Ez utóbbi a régebbi szerveződés, hiszen 1998 óta minden év szeptember 22-én kerül megrendezésre, és igyekszik ilyenkor ráirányítani a társadalom figyelmét a környezettudatosságra, valamint arra, hogy ezen a napon (és amennyiben lehet a többin se) ne járjunk autóval. Helyette részesítsük előnyben a közösségi közlekedési formákat, a kerékpározást és a gyaloglást. Ez nem csak nekünk tesz jót, hiszen például biciklivel vagy gyalog járni munkába nagyon egészséges, hanem jót tesz a nagyvárosok levegőjének is. A tudatos és felelős emberi magatartáshoz ugyanis az is hozzátartozik, hogy fenntartható módon közlekedünk. A Nap célja ugyanakkor, hogy felhívja a döntéshozók figyelmét, a közösségi közlekedés, valamint a kerékpáros és gyalogos közlekedés infrastrukturális feltételeinek javítására és fejlesztésére is. Ha mindezek a feltételek teljesülnének, akkor az mindannyiunk egészségéhez hozzájárulna és minden ember életminősége javulna.
Az Autómentes Naphoz azután többféle eseményt kezdtek kapcsolni, így alakult ki az Európai Mobilitási Hét, melyet 2002 óta szerveznek meg, és amelynek része lett az autómentes nap is. Így minden év szeptember 16. és 22. között az autókra és a kerékpárosokra figyel a világ.
Nagyvárosban kerékpározni?
Ugyanakkor az Autómentes Nap kapcsán többféle kérdés merülhet fel bennünk a nagyvárosi kerékpározást illetően. A nagyvárosokban ugyanis nem a legkönnyebb a kerékpározás, a kerékpározó ember lépten-nyomon ki van téve a baleseteknek és az autósok önkényének. Az autós általában haragszik a biciklisre, hiszen az elfoglalja a sávjának egy részét, a kerékpáros pedig nem szívleli az autóst, hiszen balesetnek teszi ki őt, leszorítva akár még az úttestről is. Mit tehetünk hát kerékpárosként?
Először is nagyon fontos, hogy mindkét fél toleranciával viseltessen a másik fél iránt. Kerékpárosként talán nagyobb körültekintéssel kell eljárnunk, mint autósként, hiszen mi vagyunk jobban kitéve egy esetleges balesetnek és annak következményeinek. Nagyon fontos, hogy tartsuk be a kerékpárosokra vonatkozó biztonsági előírásokat, legyen megfelelő védőfelszerelésünk, és kerékpárunk is legyen kifogástalan minőségű. Ma már nagyon jó minőségű és megbízható bicikliket vásárolhatunk, például a Magyarországon gyártott Schwinn Csepel kerékpároknak is vannak városi típusai, érdemes körbenézni a piacon. Szintén elengedhetetlen a kötelező tartozékok használata, ilyenek a világítótestek, melyek látszani engednek bennünket, valamint a fényvisszaverő mellény, melyet elsősorban a saját biztonságunk érdekében hordjunk.
Autósként pedig nagyon vigyázzunk a kerékpárosokra és szorítsuk minimálisra a balesetek lehetőségét. Ha úgy ítéljük meg, hogy kerékpáros előzésekor már nincs elegendő időnk a visszahúzódásra, inkább fékezzünk le a kerékpáros mögött, ne akarjuk őt mindenáron gyorsan megelőzni, hiszen ezzel a kerékpáros életét veszélyeztetjük. Ne tekintsük kerékpáros útitársainkat riválisunknak, akiket mindenáron le kell győzni vagy szorítani az útról, higgyük el, mindannyian jobban járunk, ha türelmesek és előzékenyek vagyunk egymással.